سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! دوستی ات را محبوب ترین چیزها نزدم گردان . ترس از خودت را ترس بارترین چیزها برایم قرار ده و با شوق دیدارت، نیازهای دنیا را از من ببُر و هر گاه چشمْ روشنی اهل دنیا را از دنیایشان قرار دادی، چشمم را با عبادتت روشن کن . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
محمود صادقی ، حسن فاطمی (محمود) ، حسین شفیعی (مسیب) ، حسن صادقی (طاهر) ، ابوالحسن صادقی (علی) ، علی رضا صادقی (حسین) ، علی طباطبایی (محسن) ، نادر منصوری (علی) ، شهربانو فاطمی (مرتضی) ، حسن منصوری (تقی) ، حمید رضا طیبی ، علی صادقی (ابوالفضل) ، حسین جمشیدی (علی) ، مولود جهانگیری ، غلام حسین صادقی (محمد) ، محمد رضا ابراهیمی ، حسین مهروی ، عبدالجواد صادقی (حسین) ، علی صادقی (اسماعیل) ، غلام رضا فاطمی مجاهد ، علی صادقی (گنگی) ، الهی ، عیسی مسترحمی ، محمود صادقی (حسن) ، حسین علی شفیعی (علی) ، حسن صادقی (تراب) ، حسن قیصری (حسین) ، عباس علی صادقی (غلام حسین) ، رضا فاطمی (حسن خان) ، شهرداری حسن آباد جرقویه ، حمید رضا جمشیدی (نادر) ، جواد طباطبایی (محسن) ، غلام حسین منصوری ، مسعود صادقی (علی) ، هدایت الله مسترحمی ، محمود طباطبایی نژاد ، محمد صادقی (حسین) ، محمد علی قیصری (حسین) ، غلام حسین جمشیدی (محمد زینل) ، حمید فاطمی (حسن) ، حسن صادقی ، علی صادقی - اسماعیل ، علی جمشیدی (حسین) ، علی جمشیدی (محمد حسن) ، رضا فاطمی (مهدی) ، سعید فاطمی (عیسی) ، سید علی طباطبائی ، رحمت الله جمشیدی ، رسول صادقی (محمود) ، عباس سعادت (رضا) ، عباس صادقی ، عباس صادقی (حسین) ، ابراهیم جمشیدی ، ابراهیم شفیعی ، اشرف جمشیدی (محمدرضا) ، حسن صادقی (خدابخش) ، جواد صادقی ، جواد مفرد کهلان ، حسن صادقی (محمود) ، محمد شفیعی (اسماعیل) ، محمد رضا شفیعی ، مجید صادقی (رضا) ، مجید فاطمی (شجاع) ، محمود فاطمی (مرتضی) ، علی طباطیایی (محسن) ، علی فاطمی (شجاع) ، علی منصوری (محمد) ، غلام حسین جمشیدی ، علی ضیایی ، غلام رضا جمشیدی (حسن) ، غلام رضا شفیعی ، غلام رضا قیصری ، فاطمه فاطمی (رضا) ، مجمع فرهنگی اسلامی رشد اندیشه حسن آباد جرقویه ، مجمع فرهنگی اسلامی رشد اندیشه شهر حسن آباد ، محمود فاطمی (یدالله) ، مرتضی صادقی (محمد) ، مسعود صادقی ، محمد قیصری ، محمد طیبی ، محسن فاطمی (عبدالله) ، محمد پایدار ، محمد تقی منصوری ، محمد سعادت ، وبلاگ حسن آبادیها ، یحیی آزادی (محمد علی) ، مصطفی جمشیدی ، مصطفی فاطمی (اکبر) ، منبع : وبلاگ حسن آبادیها ، مهدی جمشیدی ، موسسه فرهنگی هنری قرآن وعترت ، موسسه فرهنگی هنری قرآن وعترت حسن آباد ، موسسه قرآن وعترت حسن آباد ، موسسه ی فرهنگی هنری قرآن وعترت حسن آباد ، حسن طاهر ، حسن صادقی (محمد) ، حسین منصوری (رضا) ، حسن قیصری (محمد) ، اشرف فاطمی (عیسی) ، اصغر طیبی ، اصغر فاطمی (حسین) ، اعظم فاطمی (رضا) ، ابوالفضل صادقی (علی محمد) ، احمد جمشیدی ، احمد سعادت (محمد) ، احمد شفیعی (محمد) ، احمد صادقی (رضا) ، ابوالحسن صادقی ، جواد فاطمی (محمود) ، باقر جعفرزاده ، پایگاه شهید رجائی ، پریسا قنبری ، شهرداری حسن آبادجرقویه ، طاهره فاطمی (محمد) ، داود صادقی ، دبیرستان شهید مطهری حسن آباد ، عبدالحمید شفیعی ، عباس علی منصوری ، عباسعلی قیصری ، عبد الحمید شفیعی ، علی صادقی (رضا) ، علی رضا طباطبایی (محسن) ، علی رضا محمدی کمال آبادی ، علی رضا منصوری (محمد رضا) ، علی شفیعی نیک آبادی ، علی شفیعی نیک آبادی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :222
بازدید دیروز :4445
کل بازدید :2872837
تعداد کل یاداشته ها : 1327
103/2/10
1:12 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
محمود صادقی[143]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
به سوی فردا قائم رایانه دارالقرآن الکریم آسمان شهر سلام وبلاگ گفتگو با زرتشتیان •°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°• حافظه برتر ایران وجهان *علیرضا محمدی کمال آباد موسسه فرهنگی قرآن و عترت هم اندیشی دینی سارا احمدی ashegh وبلاگ گروهیِ تَیسیر محقق دانشگاه ارمغان تنهایی افق سرباز حریم ولایت جیغ بنفش در ساعت 25 .:شاه تورنیوز:. ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن Hunter حسن آبادی ها استخدامی ها تینا!!!! عرفان وادب وبلاگ شخصی مرتضی صادقی جامع ترین وبلاگ خبری هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه خاطرات یک حسن‏ آبادی آرایشگاه بانوان شهر حسن آباد گل آتیمیس موسسه خیریه امام حسن مجتبی(ع) شهرداری و شورای شهر حسن آباد طایفه آقاربیع کلبه آفتاب ثقلین دانشگاه پیام نور پاتوق بچه های شهرکی سکوت دل مجموعه فرهنگی اباصالح(ع) نماز دبیرستان شهید مطهری مجموعه فرهنگی صادق آل محمد(ص) خبری امروز سایت گفتگو با زرتشتیان سیان جرقویه کتابخانه حسن آباد گیاه پزشک جوان طلاب جوان حسن آباد شهر ورزنه گوناگون بازرگانی شفیعی سوله رهروان ولایت دوست خوب درمان تضمینی زانودرد صدای باز (خوانندگان ایرانی ) پر چم های سیاه شرق هیات چهارده معصوم حسن آبادیهای مقیم اصفه تجلی طاها پدیده معماری پاراگراف عاشقانه هیات حضرت علی اصغر حسن آباد(دوازده امام ) جایی برای خنده وشادی و تفریح فروشگاه اینترنتی خرید ساعت وب سایت دکتر کامران ونیره اخوان روستای اصفهانکلاته

باز هم سخن از هزینه های اموات

به دنبال درج مطالبی در زمینه هزینه های اموات، به مطالبی دست یافتیم که درج آنها را مناسب دانستیم:
حجت الاسلام محمود کریمیان:

چند سال پیش برای تبلیغ به روستایی در یکی از بخشهای چهار محال و بختیاری رفتم. ساکنان روستاهای فراوان در این بخش، از دو تیره بودند و به دلیل ازدواجهای فامیلی، تقریبا همه افراد هر تیره با هم فامیل بودند. اگر یکی از آنها از دنیا می رفت، مردم آن طایفه از روستاهای اطراف بدون دعوت، برای برگزاری مراسم جمع می شدند. برای تهیه غذای این مجالس گوسفندان فراوان می کشتند به طوری که یک بار موقع جمع کردن پوستها، لاشه ی دو گوسفند را از میان آنها یافته بودند. این هزینه سنگین یعنی از دست دادن عزیز و مال با هم. البته آن موقع این رسوم برچیده شده بود.
یکی از ثروتمندان آنجا این خاطره را برایم گفت: چند سال پیش در اثر تصادف، مادر و یکی از فرزندانم از دنیا رفتند. نزدیک ظهر جمعیت را دیدم که برای ناهار به طرف محله ما سرازیر می شود. با کمک چند نفر یک متنی را تهیه کردیم و به امضای بزرگان منطقه رساندیم و در آن لعنت کردیم کسانی را در مراسم فاتحه برای ناهار بمانند. وقتی همه در مسجد جمع بودند، روحانی مسجد با مقدمه چینیهایی که سبب ناراحتی کسی نشود، آن را برای جمعیت حاضر خواند و سپس محترمانه از آنها خواست که به خانه هایشان برگردند.
می دانستند که من مشکل مالی ندارم و خرج کردن برای عزیزترین کسانم برای من سنگینی نمی کند اما می خواهم این رسم برچیده شود تا باری از دوش کسانی که توانایی مالی ندارند، برداشته شود. اتفاقا چون مردم از این چیزها خسته شده بودند، خیلی استقبال کردند و این رسم فوری برچیده شد.

حجت الاسلام مجتبی مجیدی خوانساری:
حدود پانزده سال پیش در خوانسار منبری ای بود به نام آقای ساعی. ایشان خیلی تلاش می کرد تا مجالس ختم را تنها به یک جلسه منحصر کنند و سفارش می کرد: هزینه بقیه مجالس را در کارهای خیر مصرف کنند. در ابتدا مردم مقاومت می کردند و خیال می کردند که چنین کاری برخلاف دستورهای اسلام و شرع است. با استدلالهایی با این مضامین مردم را قانع می کرد که: شما یک روایت نشان دهید که به برگزاری این رسوم و مجالس سوم و هفتم و سال سفارش کرده باشد اما در مقابل، فراوانی روایات در مورد اهمیت کمک به فقرا انسان را شگفت زده می کند و آنقدر که میت از این کار سود می برد از آن مجالس بهره چندانی ندارد.
ایشان آنقدر متذکر این مسئله شد تا اینکه مراسم متعدد در خوانسار به یک مجلس منحصر شد. بعد از درگذشت ایشان مردم همچنان دعاگوی او بودند و به روحش رحمت می فرستادند. ولی متأسفانه پس از گذشت مدتی، دوباره آن رسوم کم کم شروع شد و ... .

خانم ش. خوش نژادیان:
سال گذشته شخصی در قم درگذشت. کارت دعوتی که برای شرکت در مراسم شب چهلم و سال به دستمان رسید هر کدام 2000 تومان هزینه برداشته بود. خودتان بقیه ی ماجرا را حدس بزنید. طبق گفته فرزندش فقط سی میلیون تومان برای خرید قبر در یکی از قبرستانهای مهم داده بودند. برای مجالس و مراسم تا شب چهلم بیش از سی میلیون تومان دیگر نیز هزینه کردند!
نمی دانم چنین هزینه هایی چه فایده ای برای مرده دارد؟! در کشوری که این همه انسانها در فقر دست و پا می زنند این کارها چه توجیهی دارد؟ افراد فراوان هستند که از ضروریات اولیه زندگی مانند یخچال و کولر محرومند. امروزه با وجود کمیته امداد، کسی نمی تواند عذر بیاورد که فقیری را نمی شناسد. اگر بانیان چنین مراسمی به کمیته امداد اعتماد ندارند می توانند آدرس مستضعفان را بگیرند و خودشان مستقیم کمک کنند. اگر یک هزارم این خرجها را به نیت رسیدن ثواب آن به میت، به فقرا می دادند، بسیار بیشتر به حال مرده سود داشت. کسانی که این کارها را می کنند، با خود نمی گویند که این کارها جزء فرهنگ می شود؟
من که کارت دعوت 2000 تومانی را دریافت کردم، از شرکت در مجلس ترحیم خودداری کردم. به نظر من شرکت در چنین مجالسی باعث تشویق بانی و ترغیب دیگران به این کارها می شود و آن را مشروع نمی دانم. حد اقل پنج گروه در برپایی این کارهای خلاف عقل و منطق سهیم و همگی مسئولند:
کسانی که قبلا چنین کارهایی را پایه گذاری کردند، بانیان فعلی، شرکت کنندگان، تمجید کنندگانی که با «به به» گفتنشان بانیان را به این کارها ترغیب می کنند، کسانی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کنند.
اگر در مراسم چهلم، چند نفر از دریافت کنندگان کارتهای کذایی اعتراض می کردند، این کار را در سالگرد تکرار نمی کرد. بانی این کار نه تنها از کار خود پشیمان نیست بلکه هرجا می نشیند بادی به غبغب می اندازد و مثل اینکه تخم دو زرده گذاشته باشد با آب و تاب در مورد خرجهایش تعریف می کند و از این که دهان شنونده از تعجب باز می ماند لذت می برد!

حجت الاسلام رسول افقی:
زمان کودکی که من در روستای باشماق ـ در آذربایجان شرقی ـ زندگی می کردم به یاد دارم که وقتی کسی از دنیا می رفت اهالی روستا تا سه روز برای مصیبت دیدگان، غذا می بردند و اجازه نمی دادند که خودشان غذا تهیه کنند. شاید این رسم هنوز هم در آنجا باشد. در روستای ما روحانی روشن و با نفوذی بود به نام میرزا محمد که حدود پنجاه سال پیش از دنیا رفته. حدس می زنم او این رسم نیکو را در آنجا بنیاد کرد.
با مهاجرت به هشترود با تعجب دیدیم که وقتی کسی از دنیا می رود، مراسمی دارند به نام احسان. به دلیل مفصل بودن آن، چند روز طول می کشد که بتوانند آن را تدارک کنند و گاهی به روز هفتم می رسد. در این چند روز همه بستگان و آشنایانی که از روستاها و شهرهای مختلف آمده اند شبانه روز مهمان صاحب عزا هستند. مقایسه این دو شیوه بسیار شگفت آور است.

حجت الاسلام حسین ملک پور:
به مناسبت اولین روز درگذشت شخصی، در مجلس ختم او در تهران شرکت کردم که قضیه جالبی را مشاهده کردم. روحانی در بالای منبر از قول صاحبان عزا اعلام کرد: عزاداران، مجالس سوم و هفتم و چهلم نمی گیرند و هزینه آن را به نیابت از آن مرحوم به فلان بیمارستان در این نزدیکی داده اند تا برای مستضعفان هزینه شود.
این ذوق و سلیقه صاحبان عزا را پسندیدم و این کار آنها را بسیار ستودم. آن را تاکنون در جاهای مختلف گفته ام.

سید حسن فاطمی:
ذکر چند نکته مناسب است:
یک. وقتی که جعفر بن ابی طالب از دنیا رفت، پیامبر(ص) از حضرت فاطمه(س) خواست که تا سه روز برای همسرش اسماء و خانواده جعفر غذا تهیه کند. از آن پس سنت شد که تا سه روز برای صاحبان عزا غذا ببرند. (وسائل الشیعه، ج 2، ص 888)
دو. امام صادق(ع) فرمود: رسم جاهلیت این بود که مهمان صاحبان عزا می شدند (همان چیزی که اکنون میان ما هم مرسوم است) ولی سنت پیامبر(ص) این است که برای مصیبت زده ها غذا ببرند. (وسائل الشیعه، ج 2، ص 889)
سه. اگر میت بدهی داشته باشد، تصرف در اموال او بدون کسب رضایت طلبکاران، حرام است.


88/3/12::: 3:36 ع
نظر()