سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند مرا سخت گیر و آزاردهنده برنینگیخت؛ بلکه مرا آموزگاری آسان گیر برانگیخت . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
محمود صادقی ، حسن فاطمی (محمود) ، حسین شفیعی (مسیب) ، حسن صادقی (طاهر) ، ابوالحسن صادقی (علی) ، علی رضا صادقی (حسین) ، علی طباطبایی (محسن) ، نادر منصوری (علی) ، شهربانو فاطمی (مرتضی) ، حسن منصوری (تقی) ، حمید رضا طیبی ، علی صادقی (ابوالفضل) ، حسین جمشیدی (علی) ، مولود جهانگیری ، غلام حسین صادقی (محمد) ، محمد رضا ابراهیمی ، حسین مهروی ، عبدالجواد صادقی (حسین) ، علی صادقی (اسماعیل) ، غلام رضا فاطمی مجاهد ، علی صادقی (گنگی) ، الهی ، عیسی مسترحمی ، محمود صادقی (حسن) ، حسین علی شفیعی (علی) ، حسن صادقی (تراب) ، حسن قیصری (حسین) ، عباس علی صادقی (غلام حسین) ، رضا فاطمی (حسن خان) ، شهرداری حسن آباد جرقویه ، حمید رضا جمشیدی (نادر) ، جواد طباطبایی (محسن) ، غلام حسین منصوری ، مسعود صادقی (علی) ، هدایت الله مسترحمی ، محمود طباطبایی نژاد ، محمد صادقی (حسین) ، محمد علی قیصری (حسین) ، غلام حسین جمشیدی (محمد زینل) ، حمید فاطمی (حسن) ، حسن صادقی ، علی صادقی - اسماعیل ، علی جمشیدی (حسین) ، علی جمشیدی (محمد حسن) ، رضا فاطمی (مهدی) ، سعید فاطمی (عیسی) ، سید علی طباطبائی ، رحمت الله جمشیدی ، رسول صادقی (محمود) ، عباس سعادت (رضا) ، عباس صادقی ، عباس صادقی (حسین) ، ابراهیم جمشیدی ، ابراهیم شفیعی ، اشرف جمشیدی (محمدرضا) ، حسن صادقی (خدابخش) ، جواد صادقی ، جواد مفرد کهلان ، حسن صادقی (محمود) ، محمد شفیعی (اسماعیل) ، محمد رضا شفیعی ، مجید صادقی (رضا) ، مجید فاطمی (شجاع) ، محمود فاطمی (مرتضی) ، علی طباطیایی (محسن) ، علی فاطمی (شجاع) ، علی منصوری (محمد) ، غلام حسین جمشیدی ، علی ضیایی ، غلام رضا جمشیدی (حسن) ، غلام رضا شفیعی ، غلام رضا قیصری ، فاطمه فاطمی (رضا) ، مجمع فرهنگی اسلامی رشد اندیشه حسن آباد جرقویه ، مجمع فرهنگی اسلامی رشد اندیشه شهر حسن آباد ، محمود فاطمی (یدالله) ، مرتضی صادقی (محمد) ، مسعود صادقی ، محمد قیصری ، محمد طیبی ، محسن فاطمی (عبدالله) ، محمد پایدار ، محمد تقی منصوری ، محمد سعادت ، وبلاگ حسن آبادیها ، یحیی آزادی (محمد علی) ، مصطفی جمشیدی ، مصطفی فاطمی (اکبر) ، منبع : وبلاگ حسن آبادیها ، مهدی جمشیدی ، موسسه فرهنگی هنری قرآن وعترت ، موسسه فرهنگی هنری قرآن وعترت حسن آباد ، موسسه قرآن وعترت حسن آباد ، موسسه ی فرهنگی هنری قرآن وعترت حسن آباد ، حسن طاهر ، حسن صادقی (محمد) ، حسین منصوری (رضا) ، حسن قیصری (محمد) ، اشرف فاطمی (عیسی) ، اصغر طیبی ، اصغر فاطمی (حسین) ، اعظم فاطمی (رضا) ، ابوالفضل صادقی (علی محمد) ، احمد جمشیدی ، احمد سعادت (محمد) ، احمد شفیعی (محمد) ، احمد صادقی (رضا) ، ابوالحسن صادقی ، جواد فاطمی (محمود) ، باقر جعفرزاده ، پایگاه شهید رجائی ، پریسا قنبری ، شهرداری حسن آبادجرقویه ، طاهره فاطمی (محمد) ، داود صادقی ، دبیرستان شهید مطهری حسن آباد ، عبدالحمید شفیعی ، عباس علی منصوری ، عباسعلی قیصری ، عبد الحمید شفیعی ، علی صادقی (رضا) ، علی رضا طباطبایی (محسن) ، علی رضا محمدی کمال آبادی ، علی رضا منصوری (محمد رضا) ، علی شفیعی نیک آبادی ، علی شفیعی نیک آبادی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2772
بازدید دیروز :2185
کل بازدید :2930576
تعداد کل یاداشته ها : 1327
103/9/11
8:42 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
محمود صادقی[143]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
به سوی فردا قائم رایانه دارالقرآن الکریم آسمان شهر سلام وبلاگ گفتگو با زرتشتیان •°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°• حافظه برتر ایران وجهان *علیرضا محمدی کمال آباد موسسه فرهنگی قرآن و عترت هم اندیشی دینی سارا احمدی ashegh وبلاگ گروهیِ تَیسیر محقق دانشگاه ارمغان تنهایی افق سرباز حریم ولایت جیغ بنفش در ساعت 25 .:شاه تورنیوز:. ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن Hunter حسن آبادی ها استخدامی ها تینا!!!! عرفان وادب وبلاگ شخصی مرتضی صادقی جامع ترین وبلاگ خبری هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه خاطرات یک حسن‏ آبادی آرایشگاه بانوان شهر حسن آباد گل آتیمیس موسسه خیریه امام حسن مجتبی(ع) شهرداری و شورای شهر حسن آباد طایفه آقاربیع کلبه آفتاب ثقلین دانشگاه پیام نور پاتوق بچه های شهرکی سکوت دل مجموعه فرهنگی اباصالح(ع) نماز دبیرستان شهید مطهری مجموعه فرهنگی صادق آل محمد(ص) خبری امروز سایت گفتگو با زرتشتیان سیان جرقویه کتابخانه حسن آباد گیاه پزشک جوان طلاب جوان حسن آباد شهر ورزنه گوناگون بازرگانی شفیعی سوله رهروان ولایت دوست خوب درمان تضمینی زانودرد صدای باز (خوانندگان ایرانی ) پر چم های سیاه شرق هیات چهارده معصوم حسن آبادیهای مقیم اصفه تجلی طاها پدیده معماری پاراگراف عاشقانه هیات حضرت علی اصغر حسن آباد(دوازده امام ) جایی برای خنده وشادی و تفریح فروشگاه اینترنتی خرید ساعت وب سایت دکتر کامران ونیره اخوان روستای اصفهانکلاته

حسن آباد، کهن ترین روستا در منطقه

تاکنون شنیده ها حکایت از آن داشت که روستای دستجرد قدیمی تر از حسن آباد است. اما جناب آقای حسن صادقی با بررسیها و تحقیقی که انجام داده، با ارائه ی هفت دلیل نشان داده است که حسن آباد قدیمی تر از دیگر روستاها در اطراف چشمه و آتشکده ـ از جمله دستجرد ـ است. نظر به اینکه این وبلاگ بنا دارد دیدگاه های مختلف را مطرح کند، ضمن تشکر از آقای صادقی پذیرای نقدهای احتمالی بر این نوشته هستیم تا واقع امر روشن شود.

حسن صادقی (طاهر)
گام اول در تعیین سال تأسیس و تشکیل شهرها و روستاها مراجعه به نوشته ها و آثار باقیمانده ی آن دیار است. در منطقه ی ما متأسفانه سند کتبی برای پی بردن به تاریخ بنای روستاها وجود ندارد ولی آثار باستانی و بناهای به جا مانده از قدیم، کمک خوبی برای حدس و گمان و ارائه ی فرضیه هاست.
در این نوشته، با در نظر گرفتن مجموعه ی چشمه و املاک اطراف آن
در دهستان حسن آباد، دیدگاهی متفاوت با آنچه تاکنون مطرح بوده، ارائه می گردد. پیش از بیان نظر خود، این سؤال را مطرح می کنم که: آیا ابتدا روستاها به وجود آمدند و بعد چشمه ی آب توسط ساکنان آنها به وجود می آمد یا به عکس، چشمه ی آب در منطقه وجود داشته و سپس روستاها پدید می آمدند؟
ابتدا می پذیریم که روستاها زودتر به وجود آمدند و چشمه توسط مردم آن منطقه کشف شد و مورد بهره برداری قرار گرفتند. البته این هم یک نظریه است ولی با این نظریه ی ضعیف نمی توان به درستی و دقیق مشخص کرد که کدام یک از روستاهای کمال آباد و دستجرد و حسن آباد از قدمت بیشتر برخوردارند. چون هر سه روستا همیشه سهمی از این چشمه داشته اند.
ولی با دقت بیشتر، در می یابیم که شرط لازم برای تشکیل شهر و روستا در کویر فقط عنصر با ارزش آب بوده است و همیشه کلمه ی آب قبل از آبادانی بوده. (هر جا آب هست آبادانی هم هست) در نتیجه وجود این چشمه، افراد را به سوی خود جلب کرده و باعث یکجانشینی و تشکیل روستاها شده است. با این حساب دستیابی به تاریخ منطقه ی ما کمی آسانتر می شود.

در این نوشته با ذکر هفت دلیل، سستی این نظریه را نشان می دهیم که: حسن آباد نسبت به روستاهای مجاور آتشکده، جدیدتر است. البته صاحبان این نظریه از جمله نویسنده ی کتاب ارزشمند گرکویه، محترمند و شاید برای دیدگاه خود، مستنداتی دارند اما ظاهرا ادعای آنها تنها براساس حدس و گمان است.
دلیل اول: اگر حسن آباد بعد از روستاهای دیگر پدید آمده بود، هرگز نمی توانست آب چشمه را که فاصله ی آن تا صحرای دستجرد تنها دویست متر است، حدود سه کیلومتر دورتر ببرد تا به صحرای حسن آباد برساند؛ زیرا طبیعی است که آب چشمه از کسی بود که به چشمه نزدیکتر باشد و زودتر آن را به دست آورده باشد آن هم در منطقه ای کویری که کمبود آب بوده و هست و این نعمت باارزش اهمیت ویژه دارد.
البته سخن کشاورزان قدیم حسن آباد هم شنیدنی است که سهم صحرای آنها در زمان های خیلی قدیم از آب چشمه، بسیار بیشتر از این مقدار بوده ولی تبانی کدخداهای روستا باعث شد کشاورزان در تصمیم گیری نقشی نداشته باشند.
دلیل دوم: اگر مثلاً فلان روستا قدیمی تر بود، چشمه تنها از آنِ او می شد و اجازه نمی داد در فاصله بیست متری چشمه یعنی پشت بنای آتشکده چشمه ی دیگری را در بیاورند. این چشمه که به چشمه کوچک معروف است، آبدهی آن با چشمه ی بزرگ ارتباط مستقیم دارد و حتماً در آب آن تأثیر منفی دارد و صاحب آن کشاورزان حسن آبادی می باشند که از آب آن استفاده می نمایند.
دلیل سوم: صحرای بزرگ شیدان در پشت آتشکده، حدود بیست خرده مالک دارد که همگی حسن آبادی هستند و یک غیر حسن آبادی در میان آنها نیست که بتوان احتمال داد حسن آبادیها در زمانهای بعد، این زمینها را خریده اند.
دلیل چهارم: طبق اعترافات اهالی روستاهای دیگر، ساکنان خانه های قدیمی تودشک(طدوش) که در فاصله ی کمی از چشمه و آتشکده وجود دارد، قبیله یا طایفه ای از مردم حسن آباد بوده اند که شغل آنها کشاورزی بوده البته چشمه ی کوچکی هم در کنار این خانه ها جاری بوده است.
دلیل پنجم: قلعه و صحرای معروف به میرزاچی که بعد از صحرای شیدان و نزدیکتر به روستای دستجرد است و صحرایی جداگانه به حساب می آید، برای یکی از خانواده های حسن آباد می باشد. (با یک رشته قنات جداگانه)
دلیل ششم: قلعه رضائیه و صحرای آن که با فاصله ای بعد از قلعه ی میرزاچی وجود دارد صاحبان آن حسن آبادی هستند.
این قلعه ها و صحراها مساحت زیاد در اطراف چشمه را فرا گرفته اند و این جدا از صحراهای خود حسن آباد و دستجردوک است که با چند رشته قنات آبیاری می شوند. این نشانه ی آن است کسانی که زودتر به این مناطق پا گذاشته اند زمین های بیشتری را تصاحب کرده اند.
دلیل هفتم: برگزاری آیین های نوروزی و دیگرِ مردم حسن آباد در کنار چشمه قابل توجه است. طبق گفته ی پیرمردهای منطقه، در مناسبتهای مختلف، آداب و رسومی وجود داشت که در کنار چشمه و آتشکده برگزار می شد و اکثر مردم لازم می دانستند که خود را به آنجا برسانند و حتی بعضی از رسمها سالها قبل از پیروزی انقلاب ادامه داشت مانند: آیین روز سه و پنج فروردین که عید کوچک نام داشت و سیزده فروردین.
البته گفته می شود به جز دستگردوک (دستجردوک) که قبلاً با فاصله ای از حسن آباد یک روستای جداگانه به حساب می آمد، حسن آباد به طرف بالا دست یعنی همان اطراف چشمه و دژکوه گفته می شد ولی آن صحراها فقط محل کار آنها بود و به علت اهمیت و کمبود زمین کشاورزی که تنها راه درآمد آنها بوده خانه های خود را بیرون صحراها می ساختند تا ساختمانها زمین های کشاورزی را از بین نبرند. جایی که اکنون به حسن آباد معروف است چند قلعه جداگانه بوده که بعدها به هم پیوسته است و برای زندگی مناسب تر و دارای امنیت بهتری بوده و مردم قلعه های دیگر مانند تودشک(طدوش) و رضائیه و میرزاچی و ... به خاطر دسترسی آسان به احتیاجات زندگی، خانواده های خود را به داخل حسن آباد انتقال دادند. آسیاب آبی بین حسن آباد تا خانه های تودشک تا چند سال قبل از انقلاب برای کشاورزان آن منطقه کار می کرد که درآمد آن وقف یکی از مساجد حسن آباد بود که این یکی از دلایل اثبات این نظریه است.
یادآوری: آنچه گذشت، دیدگاهی است که با دلایل و شواهد موجود مطرح کرده ام و شاید افراد دیگر دلایلی داشته باشند که همه ی این ها را رد کند ولی تا مدرک و سندی قابل قبول پیدا نشود نمی توان نظریه ای را رد یا قبول کرد. آماده ی دریافت نظریات دیگر هستیم.
دلیل هشتم: با نگاهی عمیق تر به تپه های دژکوه و اطراف آن متوجه نکات جالب توجهی می شویم. وجود یک قبرستان خیلی قدیمی در اطراف دژکوه و چند رشته قنات که به طرف حسن آباد جاری هستند. این قبرستان نمی تواند متعلق به روستاهایی مانند کمال آباد و دستجرد باشد؛ زیرا آنها با فاصله ی خیلی زیاد از دژکوه قرار دارند و دارای قبرستان های مستقل قدیمی نیز می باشند. مثلاً قبرستان قدیمی دستجرد به نام مصلا در مسیر خروجی دستجرد به طرف ورزنه قرار دارد. البته ممکن است ساکنان تودشک ـ که طایفه ای از مردم حسن آباد در آنجا بوده اند ـ اموات خود را در دامنه ی دژکوه دفن کرده باشند ولی همه ی قبرهای آنجا نمی تواند متعلق به آنها باشد، زیرا اولاً وسعت قبرستان دژکوه بسیار زیاد می باشد و ثانیاً خانه های تودشک شامل قلعه ای کوچک است که کمتر از 200 نفر جمعیت را در خود جای می دهد و نمی تواند قبرستانی به این بزرگی داشته باشد.
دیگر آنکه به غیر از چند رشته قنات که تنها آثاری از آنها باقی مانده و خشکیده اند، در حال حاضر دو رشته قنات دیگر به طرف صحرای دستجردوک و صحرای حسن آباد جاری اند. پس دژکوه و قنات های آن نزد مردم حسن آباد (در قبل از اسلام) از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و احتمالاً آنجا را یک مکان مقدس به شمار می آوردند و مردم قلعه های حسن آباد امواتشان را به دلایلی در آنجا دفن می کردند. البته با توجه به اینکه قسمت عمده ی این قبرستان (به خاطر خاکبرداری های غیرمجاز) از بین رفته و قبرهای باقیمانده فاقد سنگ قبر می باشند و از هویت اصلی این مردگان اطلاع دقیقی نداریم ولی با توجه به اینکه سنگ های قبرستان قدیمی داخل حسن آباد فقط تا 400 سال پیش را نشان می دهد می توان این احتمال را بیان کرد که این قبرستان مربوط به قبل از این 400 سال می باشد و یا اینکه آنقدر این قبرستان قدیمی بوده که در آن زمان امکاناتی برای درست کردن سنگ قبر و یادبود وجود نداشته که قبرستانی به این بزرگی فاقد حتی یک سنگ قبر می باشد.
به هر حال در اینکه دژکوه و ساکنان آن و اموات در قبرستان آن اطراف، مربوط به بافت قدیمی حسن آباد می باشد شکی وجود ندارد و این نیز دلیلی دیگر است برای بیان این بحث که حسن آباد آنقدر که بعضی می پندارند، جدید نیست و دارای تاریخ و تمدنی کهن است ولی پنهان در زیر گرد و غبار زمانه.
همراه: 09138659578


<**ادامه مطلب...**>


88/2/1::: 11:37 ع
نظر()