سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نادان را نبینى جز که کارى را از اندازه فراتر کشاند ، و یا بدانجا که باید نرساند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
محمود صادقی ، حسن فاطمی (محمود) ، حسین شفیعی (مسیب) ، حسن صادقی (طاهر) ، ابوالحسن صادقی (علی) ، علی رضا صادقی (حسین) ، علی طباطبایی (محسن) ، نادر منصوری (علی) ، شهربانو فاطمی (مرتضی) ، حسن منصوری (تقی) ، حمید رضا طیبی ، علی صادقی (ابوالفضل) ، حسین جمشیدی (علی) ، مولود جهانگیری ، غلام حسین صادقی (محمد) ، محمد رضا ابراهیمی ، حسین مهروی ، عبدالجواد صادقی (حسین) ، علی صادقی (اسماعیل) ، غلام رضا فاطمی مجاهد ، علی صادقی (گنگی) ، الهی ، عیسی مسترحمی ، محمود صادقی (حسن) ، حسین علی شفیعی (علی) ، حسن صادقی (تراب) ، حسن قیصری (حسین) ، عباس علی صادقی (غلام حسین) ، رضا فاطمی (حسن خان) ، شهرداری حسن آباد جرقویه ، حمید رضا جمشیدی (نادر) ، جواد طباطبایی (محسن) ، غلام حسین منصوری ، مسعود صادقی (علی) ، هدایت الله مسترحمی ، محمود طباطبایی نژاد ، محمد صادقی (حسین) ، محمد علی قیصری (حسین) ، غلام حسین جمشیدی (محمد زینل) ، حمید فاطمی (حسن) ، حسن صادقی ، علی صادقی - اسماعیل ، علی جمشیدی (حسین) ، علی جمشیدی (محمد حسن) ، رضا فاطمی (مهدی) ، سعید فاطمی (عیسی) ، سید علی طباطبائی ، رحمت الله جمشیدی ، رسول صادقی (محمود) ، عباس سعادت (رضا) ، عباس صادقی ، عباس صادقی (حسین) ، ابراهیم جمشیدی ، ابراهیم شفیعی ، اشرف جمشیدی (محمدرضا) ، حسن صادقی (خدابخش) ، جواد صادقی ، جواد مفرد کهلان ، حسن صادقی (محمود) ، محمد شفیعی (اسماعیل) ، محمد رضا شفیعی ، مجید صادقی (رضا) ، مجید فاطمی (شجاع) ، محمود فاطمی (مرتضی) ، علی طباطیایی (محسن) ، علی فاطمی (شجاع) ، علی منصوری (محمد) ، غلام حسین جمشیدی ، علی ضیایی ، غلام رضا جمشیدی (حسن) ، غلام رضا شفیعی ، غلام رضا قیصری ، فاطمه فاطمی (رضا) ، مجمع فرهنگی اسلامی رشد اندیشه حسن آباد جرقویه ، مجمع فرهنگی اسلامی رشد اندیشه شهر حسن آباد ، محمود فاطمی (یدالله) ، مرتضی صادقی (محمد) ، مسعود صادقی ، محمد قیصری ، محمد طیبی ، محسن فاطمی (عبدالله) ، محمد پایدار ، محمد تقی منصوری ، محمد سعادت ، وبلاگ حسن آبادیها ، یحیی آزادی (محمد علی) ، مصطفی جمشیدی ، مصطفی فاطمی (اکبر) ، منبع : وبلاگ حسن آبادیها ، مهدی جمشیدی ، موسسه فرهنگی هنری قرآن وعترت ، موسسه فرهنگی هنری قرآن وعترت حسن آباد ، موسسه قرآن وعترت حسن آباد ، موسسه ی فرهنگی هنری قرآن وعترت حسن آباد ، حسن طاهر ، حسن صادقی (محمد) ، حسین منصوری (رضا) ، حسن قیصری (محمد) ، اشرف فاطمی (عیسی) ، اصغر طیبی ، اصغر فاطمی (حسین) ، اعظم فاطمی (رضا) ، ابوالفضل صادقی (علی محمد) ، احمد جمشیدی ، احمد سعادت (محمد) ، احمد شفیعی (محمد) ، احمد صادقی (رضا) ، ابوالحسن صادقی ، جواد فاطمی (محمود) ، باقر جعفرزاده ، پایگاه شهید رجائی ، پریسا قنبری ، شهرداری حسن آبادجرقویه ، طاهره فاطمی (محمد) ، داود صادقی ، دبیرستان شهید مطهری حسن آباد ، عبدالحمید شفیعی ، عباس علی منصوری ، عباسعلی قیصری ، عبد الحمید شفیعی ، علی صادقی (رضا) ، علی رضا طباطبایی (محسن) ، علی رضا محمدی کمال آبادی ، علی رضا منصوری (محمد رضا) ، علی شفیعی نیک آبادی ، علی شفیعی نیک آبادی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5142
بازدید دیروز :4445
کل بازدید :2873329
تعداد کل یاداشته ها : 1327
103/2/10
8:37 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
محمود صادقی[143]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
به سوی فردا قائم رایانه دارالقرآن الکریم آسمان شهر سلام وبلاگ گفتگو با زرتشتیان •°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°• حافظه برتر ایران وجهان *علیرضا محمدی کمال آباد موسسه فرهنگی قرآن و عترت هم اندیشی دینی سارا احمدی ashegh وبلاگ گروهیِ تَیسیر محقق دانشگاه ارمغان تنهایی افق سرباز حریم ولایت جیغ بنفش در ساعت 25 .:شاه تورنیوز:. ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن Hunter حسن آبادی ها استخدامی ها تینا!!!! عرفان وادب وبلاگ شخصی مرتضی صادقی جامع ترین وبلاگ خبری هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه خاطرات یک حسن‏ آبادی آرایشگاه بانوان شهر حسن آباد گل آتیمیس موسسه خیریه امام حسن مجتبی(ع) شهرداری و شورای شهر حسن آباد طایفه آقاربیع کلبه آفتاب ثقلین دانشگاه پیام نور پاتوق بچه های شهرکی سکوت دل مجموعه فرهنگی اباصالح(ع) نماز دبیرستان شهید مطهری مجموعه فرهنگی صادق آل محمد(ص) خبری امروز سایت گفتگو با زرتشتیان سیان جرقویه کتابخانه حسن آباد گیاه پزشک جوان طلاب جوان حسن آباد شهر ورزنه گوناگون بازرگانی شفیعی سوله رهروان ولایت دوست خوب درمان تضمینی زانودرد صدای باز (خوانندگان ایرانی ) پر چم های سیاه شرق هیات چهارده معصوم حسن آبادیهای مقیم اصفه تجلی طاها پدیده معماری پاراگراف عاشقانه هیات حضرت علی اصغر حسن آباد(دوازده امام ) جایی برای خنده وشادی و تفریح فروشگاه اینترنتی خرید ساعت وب سایت دکتر کامران ونیره اخوان روستای اصفهانکلاته

سیمای حسن آباد در عاشورا

حسین شفیعی (مسیب)، بهمن 1387
مردم شریف، ‌متعهد، دین باور و ولایت مدار در شهر حسن آباد با فرا رسیدن محرم، آماده ی عزاداری برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین می شوند. ‌سردر بعضی منازل، مغازه ها، کوچه ها و خیابانها و تمامی مساجد، تکایا، حسینیه ها، نهادها و ارگان ها و ادارات دولتی با پارچه های سیاه، پرچم های «یاحسین»، «یااباالفضل» و ذکر جملات ادبی و حدیث در مصیبت جانسوز مولایمان نقش می بندد. شهر حال و هوای وصف ناپذیر به خود می گیرد و ‌به روشنی خبر از حادثه ای مهم و غم بار می دهد. بوی مظلومیت، شهادت و اسارت، ‌بوی غیرت و مردانگی، شجاعت و نبرد تک تک اهالی اعم از نونهالان، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیرو جوان را متأثر و غمگین می سازد.

در حسن آباد دسته ها و هیأت های عزادار، علاوه بر سوگواری در نه روز اول محرم، صبح عاشورا نیز در قالب زنجیرزنی و ‌سینه زنی از مساجد محل پس از تجمع به راه می افتند و ضمن مدیحه سرایی، در حسینیه ی حسن آباد گرد می آیند. نوحه خوان هر دسته و هیأت هنگام ورود به حسینیه، با عبارات و ابیاتی مناسب، سلام به حاضرین می دهد و هیأت مقابل و میزبان با حزن و اندوه خاصی جواب سلام را با عبارات و ابیاتی دیگر می دهد. ناگفته نماند که هیأت های عزادار در محله های قلعه و دستجردوک و شهرک فجر به دلیل دوری مسافت و بازگشت مجدد، ‌در همان محل خود پس از شرکت در جلسه ی روضه که از صبح زود شروع می شود، مشغول عزاداری می شوند و بعد از آن به طرف گلستان شهدا حرکت می نمایند.

تجمع عزادارن کم کم در ساعت 9:30 صبح عاشورا از مسیر حسینیه با صف های منظم و چهار ردیف زنجیر زنی در عرض خیابان با حمل پارچه نوشته ها، علم، کتل و نخلی که پارچه های رنگارنگ زیادی به آن بسته شده و زنگوله های بزرگی که داخل آن آویزان است و صدایی شبیه صدای زنگ شتران به هنگام حرکت از آن بگوش می رسد، بر دوش تعدادی از افراد که دائم جا به جا می شوند در پیشاپیش دسته ها در حرکت بوده و بقیه زنجیرزنان پشت سر آنان و سینه زنان پشت سر زنجیرزنان و زنان محجبه نیز پشت سر سینه زنان به راه می افتند و در طی مسیر به سمت گلستان شهدا از مسیر خیابان جمهوری اسلامی، استقلال و آزادی و بلوار امام خمینی(ره) عبور می نمایند. در بین راه نیز آنانی که شور حسینی در سر دارند و نذر و نیازی داشته حاضرین را با شیر و چای و کیک پذیرایی می نمایند و گوسفندانی را جلو دسته ها ذبح می نمایند.

صحنه های خاطره انگیزی که از اذهان پاک نخواهد شد، یکی پس از دیگری در این روز، خود را جلوه گر می سازند. مدیحه سرا ها از جوانان و پیش کسوتان به نوبت هر کدام دقایقی نوحه می خوانند تا اینکه به قبور مؤمنین و گلستان شهدای شهر می رسند. شهدایی که در ایام جنگ تحمیلی و هشت سال دوران دفاع مقدس به تبعیت از سخن «هل من ناصر ینصرنی» پیشوا و مقتدایشان حضرت اباعبدالله الحسین به خاطر حفظ ناموس و شرف و کیان ایران اسلامی، با خلوص و ایمانی قوی و معنویتی وصف ناپذیر جهت مقابله با دشمن تا بن دندان مسلح سینه ی خود را سپر گلوله قرار داده و به فیض شهادت نائل آمدند. سلامی دسته جمعی از اخلاص به شهدا می دهند و با آنان برای ادامه دادن راهشان و پایبندی بر اهداف به حقشان که یقیناً اهداف بلند ائمه ی معصومین خصوصاً امام حسین(ع) بوده، تجدید بیعت می نمایند. در آنجا ذکر مصیبت و زنجیرزنی و سینه زنی ادامه پیدا می کند.
افرادی که از محرم سال قبل تا محرم امسال در جمع ساکنین بوده و از دنیای خاکی عروج و به لقاءالله پیوسته، ‌دار فانی را وداع نموده اند، ضمن گذاشتن همان نخلی که مزین به پارچه های متعدد و پرورش عزاداران جابجا می شود با هماهنگی خانواده ی آن مستوفی که قبلاً به سلمانی محل یا مراجعین و ریش سفیدان متذکر شده و هدیه ای را که معمولاً مبلغ نقدی می باشد در پاکت گذاشته که آن را به عوامل برگزاری برنامه ها بدهند. به چنین مراسمی معمولاً تیغ می گویند با ذکر مصیبت فجر مختصر به یادبود وی نامش را می برند و حاضرین با قرائت فاتحه و صلوات به روحش ادای دین می نمایند. این عمل معمولاً هر ساله به احترام متوفی و بازماندگان آنها در ایام عاشورا، ‌تاسوعا، اربعین و شهادت امام حسن مجتبی(ع) صورت می پذیرد.
پیش از اذان ظهر به همان طریقی که به طرف گلزار شهدا و قبور مومنین رفته اند، جهت ادای تکلبف واجب نماز ظهر و عصر و در ادامه صرف ناهار امام حسین (ع) از همان مسیر به حسینیه بر می گردند و خود را برای اقامه ی نماز ظهر عاشورا با گرفتن وضو آماده می کنند. مسیر اقامه ی نماز توسط جوانان تمیز و آب و جارو شده و با پهن نمودن موکت فضا را برای ادای فریضه ی نماز آماده می سازند.

یک ربع مانده به اذان، متن زیارت عاشورا توسط یکی از حاضرین قرائت و از طریق بلند گو پخش می شود. نماز ظهر و عصر بعد از قرائت زیارت عاشورا و ذکر اذان به امامت یکی از روحانیون اقامه می گردد. گاه بین نماز مختصر نصایح و تذکراتی توسط امام جماعت ایراد می شود.

پس از نماز برای صرف ناهار به مساجدی می روند که به همت هیأت ها تدارک دیده شده است. لازم به یادآوری است که تهیه ی ناهار و شام امام حسین در اکثر مساجد، از سوی مردم محل و بانیان خیّر تهیه می شود. از میان اماکنی که در روز عاشورا ناهار تدارک دیده شده، می توان به این مساجد اشاره کرد: جامع بازار، حاج سید حسن، ملاباقر، امام خمینی، صاحب الزمان، جامع، مسجد شهرک فجر، الغفور، دوازده امام، حاج باقر، حضرت ابوالفضل، امام حسن مجتبی(ع).
بعد از ظهر روز عاشورا مجدداً زنجیرزنی، ‌نوحه خوانی و ... ادامه می یابد تا اینکه در شام غریبان شرکت نموده و همپای نافه ی اطفال، ‌اسیری زنان و کودکان امام حسین (ع) گاهی اشک می ریزند و کاه گل بر سر می ریزند.
مراسم تعزیه و عبارت دیگر شبیه خوانی معمولاً بعد از ظهرها تا نزدیک غروب به مدت چندین روز در طول ایام محرم و صفر و ماه ربیع از زمان های بسیار قدیم برپا بوده و هنوز هم ادامه دارد. شبیه خوانان در لباس های به همراه مستمعین زیادی خاطرات و صحنه های غم بار سرزمین کربلا را به معرض تصویر می کشند.
مراسم روضه خوانی، ‌سنت حسنه ای است که با شرکت سوگواران و وعاظ و سخنرانی روحانیون و مداحی مداحان، همراه پذیرایی در منازل و مساجد علاوه بر طول سال در ایام محرم و صفر بیشتر هویدا می باشد.