سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون گفته خوارج را شنید که حکومت جز از آن خدا نیست ، فرمود : ] سخن حقّى است که بدان باطلى را خواهند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
محمود صادقی ، حسن فاطمی (محمود) ، حسین شفیعی (مسیب) ، حسن صادقی (طاهر) ، ابوالحسن صادقی (علی) ، علی رضا صادقی (حسین) ، علی طباطبایی (محسن) ، نادر منصوری (علی) ، شهربانو فاطمی (مرتضی) ، حسن منصوری (تقی) ، حمید رضا طیبی ، علی صادقی (ابوالفضل) ، حسین جمشیدی (علی) ، مولود جهانگیری ، غلام حسین صادقی (محمد) ، محمد رضا ابراهیمی ، حسین مهروی ، عبدالجواد صادقی (حسین) ، علی صادقی (اسماعیل) ، غلام رضا فاطمی مجاهد ، علی صادقی (گنگی) ، الهی ، عیسی مسترحمی ، محمود صادقی (حسن) ، حسین علی شفیعی (علی) ، حسن صادقی (تراب) ، حسن قیصری (حسین) ، عباس علی صادقی (غلام حسین) ، رضا فاطمی (حسن خان) ، شهرداری حسن آباد جرقویه ، حمید رضا جمشیدی (نادر) ، جواد طباطبایی (محسن) ، غلام حسین منصوری ، مسعود صادقی (علی) ، هدایت الله مسترحمی ، محمود طباطبایی نژاد ، محمد صادقی (حسین) ، محمد علی قیصری (حسین) ، غلام حسین جمشیدی (محمد زینل) ، حمید فاطمی (حسن) ، حسن صادقی ، علی صادقی - اسماعیل ، علی جمشیدی (حسین) ، علی جمشیدی (محمد حسن) ، رضا فاطمی (مهدی) ، سعید فاطمی (عیسی) ، سید علی طباطبائی ، رحمت الله جمشیدی ، رسول صادقی (محمود) ، عباس سعادت (رضا) ، عباس صادقی ، عباس صادقی (حسین) ، ابراهیم جمشیدی ، ابراهیم شفیعی ، اشرف جمشیدی (محمدرضا) ، حسن صادقی (خدابخش) ، جواد صادقی ، جواد مفرد کهلان ، حسن صادقی (محمود) ، محمد شفیعی (اسماعیل) ، محمد رضا شفیعی ، مجید صادقی (رضا) ، مجید فاطمی (شجاع) ، محمود فاطمی (مرتضی) ، علی طباطیایی (محسن) ، علی فاطمی (شجاع) ، علی منصوری (محمد) ، غلام حسین جمشیدی ، علی ضیایی ، غلام رضا جمشیدی (حسن) ، غلام رضا شفیعی ، غلام رضا قیصری ، فاطمه فاطمی (رضا) ، مجمع فرهنگی اسلامی رشد اندیشه حسن آباد جرقویه ، مجمع فرهنگی اسلامی رشد اندیشه شهر حسن آباد ، محمود فاطمی (یدالله) ، مرتضی صادقی (محمد) ، مسعود صادقی ، محمد قیصری ، محمد طیبی ، محسن فاطمی (عبدالله) ، محمد پایدار ، محمد تقی منصوری ، محمد سعادت ، وبلاگ حسن آبادیها ، یحیی آزادی (محمد علی) ، مصطفی جمشیدی ، مصطفی فاطمی (اکبر) ، منبع : وبلاگ حسن آبادیها ، مهدی جمشیدی ، موسسه فرهنگی هنری قرآن وعترت ، موسسه فرهنگی هنری قرآن وعترت حسن آباد ، موسسه قرآن وعترت حسن آباد ، موسسه ی فرهنگی هنری قرآن وعترت حسن آباد ، حسن طاهر ، حسن صادقی (محمد) ، حسین منصوری (رضا) ، حسن قیصری (محمد) ، اشرف فاطمی (عیسی) ، اصغر طیبی ، اصغر فاطمی (حسین) ، اعظم فاطمی (رضا) ، ابوالفضل صادقی (علی محمد) ، احمد جمشیدی ، احمد سعادت (محمد) ، احمد شفیعی (محمد) ، احمد صادقی (رضا) ، ابوالحسن صادقی ، جواد فاطمی (محمود) ، باقر جعفرزاده ، پایگاه شهید رجائی ، پریسا قنبری ، شهرداری حسن آبادجرقویه ، طاهره فاطمی (محمد) ، داود صادقی ، دبیرستان شهید مطهری حسن آباد ، عبدالحمید شفیعی ، عباس علی منصوری ، عباسعلی قیصری ، عبد الحمید شفیعی ، علی صادقی (رضا) ، علی رضا طباطبایی (محسن) ، علی رضا محمدی کمال آبادی ، علی رضا منصوری (محمد رضا) ، علی شفیعی نیک آبادی ، علی شفیعی نیک آبادی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7972
بازدید دیروز :5295
کل بازدید :2872343
تعداد کل یاداشته ها : 1327
103/2/8
10:36 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
محمود صادقی[143]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
به سوی فردا قائم رایانه دارالقرآن الکریم آسمان شهر سلام وبلاگ گفتگو با زرتشتیان •°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°• حافظه برتر ایران وجهان *علیرضا محمدی کمال آباد موسسه فرهنگی قرآن و عترت هم اندیشی دینی سارا احمدی ashegh وبلاگ گروهیِ تَیسیر محقق دانشگاه ارمغان تنهایی افق سرباز حریم ولایت جیغ بنفش در ساعت 25 .:شاه تورنیوز:. ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن Hunter حسن آبادی ها استخدامی ها تینا!!!! عرفان وادب وبلاگ شخصی مرتضی صادقی جامع ترین وبلاگ خبری هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه خاطرات یک حسن‏ آبادی آرایشگاه بانوان شهر حسن آباد گل آتیمیس موسسه خیریه امام حسن مجتبی(ع) شهرداری و شورای شهر حسن آباد طایفه آقاربیع کلبه آفتاب ثقلین دانشگاه پیام نور پاتوق بچه های شهرکی سکوت دل مجموعه فرهنگی اباصالح(ع) نماز دبیرستان شهید مطهری مجموعه فرهنگی صادق آل محمد(ص) خبری امروز سایت گفتگو با زرتشتیان سیان جرقویه کتابخانه حسن آباد گیاه پزشک جوان طلاب جوان حسن آباد شهر ورزنه گوناگون بازرگانی شفیعی سوله رهروان ولایت دوست خوب درمان تضمینی زانودرد صدای باز (خوانندگان ایرانی ) پر چم های سیاه شرق هیات چهارده معصوم حسن آبادیهای مقیم اصفه تجلی طاها پدیده معماری پاراگراف عاشقانه هیات حضرت علی اصغر حسن آباد(دوازده امام ) جایی برای خنده وشادی و تفریح فروشگاه اینترنتی خرید ساعت وب سایت دکتر کامران ونیره اخوان روستای اصفهانکلاته

حسن صادقی
در این نوشته قصد مقایسه‌ی تاریخچه‌ی روستاها را نداریم بلکه به قصد دفاع از کهن بودن شهر خود، با ذکر دلایل به نقد برخی از این نظریه‌ها خواهیم پرداخت. البته یادآوری این مطلب هم مهم است که اکثر افرادی که در باره‌ی تاریخچه‌ی منطقه و حسن‌آباد مقاله نوشته‌اند، حسن‌آبادی نبوده‌اند و گویا تنها به گفته‌های دیگران اکتفا کرده‌اند و در شرایط کنونی تغییر بسیار سریع حسن‌آباد از شهر به روستا و از بین رفتن نود درصدی بافت قدیمی آن، قبول حرف‌های دیگران را برای برخی آسان‌تر نموده است. درحالی که این تغییرات در دیگر روستاهای اطراف کمتر دیده می‌شود و این روستاها معمولا بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. اما حسن‌آباد به خاطر مرکزیت شدن بخش و گسترش خیابان‌های داخل شهری و ساخت و ساز سریع، دائم دست‌خوش تغییرات بوده در حالی که حسن‌آباد پنجاه سال پیش هیچ فرقی با دیگر روستاها نداشته بلکه به خاطر جمعیت بیشتر و مرکز بودن، زیباتر هم بوده است. هنوز بزرگ‌ترها مجموعه‌ی بازارچه و خانه‌های اربابی و مسجد جامع و بافت قدیمی مرکز حسن‌آباد را فراموش نکرده‌اند.

دلایل جدید بودن حسن‌آباد
متأسفانه در چند سال اخیر در مقاله‌هایی که درباره‌ی تاریخچه‌ی منطقه نوشته‌اند، از حسن‌آباد به عنوان روستایی جدید یاد کرده‌اند. این نویسندگان معمولا دو دلیل عمده را مبنای فرضیه‌ی خود قرار داده‌اند:
اول: نام‌گذاری به «حسن‌آباد»؛ چون حسن‌آباد نامی جدید و مربوط به بعد از اسلام است.
دوم: عبور قنات خارا از داخل قسمتی از حسن‌آباد.

پاسخ
 درباره‌ی اسم حسن‌آباد در مقاله‌ای در همین کتاب با عنوان «آیا حَسنوا (حَصنوا) همان حسن‌آباد است؟» مفصلا در باره‌ی وجه تسمیه‌ی این شهر گفته‌ام اما مختصر این‌که اکثر شهرها از زمان تأسیس تاکنون و در طول تاریخ نام‌های دیگری هم داشته‌اند. «حصنوا» هم یکی از نام‌های این شهر در گذشته‌های خیلی دور بوده است. (حصن + وا)
احمد کسروی تبریزی در کتاب کاروند کسروی می‌گوید: کلمه‌ی «آباد» کلمه‌ای تازه است که در سده‌های اسلام باب شده وگذاردن آن به جای «وان» و «وا» در آخر نام آبادی‌ها نادرست است.
احمد کسروی نه حسن‌آبادی بود و نه به حسن‌آباد آمده بود. این نشان می‌دهد به جز حسن‌آباد شهرهای زیاد بودند که در تغییرات تدریجی نام آنها این‌گونه تغییر یافته است و الآن پسوند «آباد» دارند.
در پاسخ به دلیل دوم قابل ذکر است که نباید قرن‌های گذشته را با زمان فعلی مقایسه کنیم و اصلا در گذشته بافت شهری حسن‌آباد این‌گونه نبوده و حسن‌آباد به مجموع چند قلعه یا محله‌ی جداگانه گفته می‌شده که بین آنها فاصله بوده. مثلا قلعه‌ی محله نو یا پسله‌آباد یا محله‌ی یخچال و دستجردوک و....
قنات روستای خارا از جایی عبور کرده که در آن زمان خانه‌ای بین قلعه‌ها نبوده و دیگر این‌که در گذشته قوانین و مقررات کنونی همانند بحث حریم قنات و آبادی و غیره به این سختی و حساسیت فعلی نبوده است و مردم به صورت قلعه قلعه در کنار صحراهای خود زندگی می‌کردند. این قلعه‌ها و صحراها از سوی اربابان و کدخدایان اداره می‌شد که با توافق یا با غلبه بر دیگری می‌توانستند هرکجا که می‌خواستند قنات یا صحرا تأسیس کند. مانند تأسیس یک صحرا توسط کدخدای حسن‌آباد در رامشه.
 پس این اربابان و کدخدایان بودند که صاحب‌اختیار زمان خود و همه‌کاره بودند و از مسیر دل‌خواه و نزدیک‌تر قنات را عبور می‌دادند.
 مثال دیگر: در زمان یکی از کدخدایان حسن‌آباد، ایشان مسیر یکی از قنات‌ها را آن‌قدر پیچ و تاب داده تا این قنات را از محله‌ی اربابی‌ها عبور دهد و همه‌ی خانه‌های آنها از نعمت آب روان برخوردار باشند. هنوز هم در بعضی از این خانه‌ها قنات عبور می‌کند. پس مسیر قنات هم نمی تواند ملاک باشد.

دلایلی بر کهن بودن حسن‌آباد
گذشت که هدف از این بحث مقایسه‌ی روستاها با یک‌دیگر نیست؛ زیرا هنوز مدرک یا سند معتبری ارایه نشده تا نشان دهد فلان روستا در این قرن به وجود آمده و فلان روستا در قرن دیگر.
می‌دانیم علاوه بر شهر حسن‌آباد مالکیت تعدادی از قنات‌ها و صحراهای اطراف هم در دست حسن‌آبادی‌ها است. البته نه مالکیتی که جدیدا به دست آمده باشد بلکه در مورد برخی از آنها اسناد خیلی قدیمی وجود دارد. اگر مردم حسن‌آباد دیرتر پای به این منطقه گذاشته بودند حتما سهم آنها کمتر از اینها می‌بود. به عنوان مثال چشمه‌ی شیدان که در چند متری چشمه‌ی بزرگ واقع شده مربوط به صحرای حسن‌آبادی‌ها است (شیدان) در حالی که این چشمه تأثیر منفی بر آب‌دهی چشمه‌ی بزرگ خواهد داشت و هرگز کسی اجازه نمی‌داد در یک منقطه‌ی کویری که آب این‌قدر باارزش است بگذارند یک قوم تازه‌وارد از این چشمه استفاده نماید.
خود چشمه‌ی بزرگ که هنوز هم صحرای حسن‌آباد از آن سهم دارد. در صورت جدید بودن حسن‌آباد چه کسی به آنها اجازه می‌داد آب چشمه را سه چهار کیلومتر دور ببرند تا به حسن‌آباد برسد.
 به جز این دو چشمه، چشمه‌ی تودشک (تووش) هم در کنار قلعه‌ی تودشک به طرف صحرای حسن‌آباد هدایت می‌شود. گفته می‌شود طایفه‌ای از حسن‌آبادی‌ها در کنار این چشمه در قلعه‌ی تودشک ساکن بودند که بعدها به دلایلی مانند امنیت و دسترسی به امکانات به داخل حسن‌آباد مهاجرت کرده‌اند.
 علاوه بر این مالکیت صحرای شیدان، قلعه‌ی رضائیه و میرزاچی که همگی در پشت بنای جاپا حضرت وجود دارد از آن حسن‌آبادی‌ها است.
همچنین طبق سندی جاپا حضرت ـ در کنار آتشکده ـ را یک حسن‌آبادی به نام حاج حسن ساخته (همان سازنده‌ی برج معروف حاج حسن در حسن‌آباد) و نمای اصلی و ایوان این ساختمان هم به طرف چشمه‌ی حسن‌آبادی‌ها است. (چشمه‌ی شیدان)
 چند سال پیش در ملاقات با حاج سید هدایت‌الهم مسترحمی ایشان فرمودند: سندی قدیمی داشتند که در آن آمده حاصل آسیاب اطراف چشمه‌ی توودش، وقف یکی از مساجد حسن‌آباد است.
 وجود چندین رشته قنات در اطراف منطقه‌ی باستانی دیزی‌کوه که همگی آنها به طرف صحراهای حسن‌آباد سرازیر می‌شود نشان می‌دهد گستردگی حسن‌آباد تا تمام اطراف این منطقه هم بوده. البته آثار چندین رشته قنات خشکیده هم مشاهده می‌شود.
 نکته‌ی آخر این‌که بعد از محله‌ی پامسجد در حسن‌آباد و جایی که صحرای حسن‌آباد شروع می‌شود منطقه‌ای وجود دارد که قدیمی‌ها به آن «ده گاره» یعنی ده پایین دست، می‌گویند که به مرور جزء صحرا شده و کشاورزان قدیمی هنوز وجود خشت‌های زیاد و آثار کم خانه‌ها را در آنجا به یاد می‌آورند که بیانگر دگرگونی بافت قدیمی این شهر بوده است.


90/6/18::: 3:43 ع
نظر()